Scaffolding
De lesmodulen op deze website maken gebruik van de theorie rondom ''scaffolding''. Meer informatie hierover treft u hier aan.

Scaffolding - steigeren om te doen stijgen

Het Engelse woord ''to scaffold'' betekent  "een steiger bouwen''.

In de didactiek wordt het begrip gebruikt om aan te geven dat leerlingen tussenstapjes nodig kunnen hebben om bepaalde taken uit te voeren.

De leraar (de expert) bouwt daartoe een ''steigertje'' waarop de leerling (de novice) even kan gaan staan om zijn hoger gelegen doel te bereiken.

Deze metafoor is ontleend aan het werk van de bekende Russische psycholoog Lev Vygotsky (1896 - 1934).
Vygotsky heeft het begrip ''zone of proximal development''  (ZPD) geïntroduceerd.

Een leerling bevindt zich op een bepaald niveau van ontwikkeling. 
Om een stapje verder te komen -  zijn volgende ''zone van naaste ontwikkeling te bereiken'' - moet de docent (de expert) vaststellen met welke tussenstappen hij de leerling kan helpen om het leerproces te optimaliseren.                                                                                                                         

De lesmodulen Voorbereidend Academisch Engels doorlopen de volgende cyclus:

  • step 1 - engagement
  • step 2 - building knowledge
  • step 3 - transformation
  • step 4 - presentation
  • step 5 - reflection

Het ''scaffolding'' vindt vooral plaats bij stappen 1, 2 en 5.

Klik op de gewenste ''step'' in de linkermenubalk voor meer informatie.